dinsdag 25 september 2012

SPORTS!

Mijn kamergenoot Michael is de doorsnee Amerikaan: politiek interesseert hem niet, maar het kijken van American Football (GO CLEVELAND BROWNS) vind ie fantastisch. Ontbijten doet hij niet (dat kost alleen maar tijd), en zijn avondeten bestaat vaak uit een combinatie van verschillende soorten fast-food. Je zou zeggen dat dit op zijn duur zijn tol zal gaan eisen op Michael's lichaam, maar net als veel Amerikanen heeft hij een oplossing voor al het slechte voedsel dat hij dagelijks verorberd: sport.

Sport in Amerika is niet simpel het achterna rennen van een bal. Sport is heilig.

Veel gebouwen op de campus zijn aan de oude kant en kunnen wel wat aandacht gebruiken, maar dat geldt niet voor het recreation centre. Dit spliksplinternieuwe gebouw staat in het midden van de campus, en is een soort walhalla voor sporters: je kunt de sport zo gek niet bedenken, of je kunt het hier beoefenen (van Basketbal tot Lacrosse tot Yoga tot Racquetball). Bovendien zijn er twee verdiepingen vol met fitness-aparaten, voor een typische Amerikaanse work-out. Dat houdt in voor mannen: 5 minuten hardlopen, en dan urenlang aan gewichten hangen. Voor vrouwen: 30 minuten hardlopen, 30 minuten fietsen, en een beetje spiertraining. Moeten jullie 1 keer raden in welke categorie ik val.

Sporten doe je niet zomaar voor je plezier. Sport gaat om winnen.

Michael speelt voetbal (en daarmee is hij een uizondering in de VS), maar daar houdt het niet mee op. Zo doet hij ook mee aan de intramural-competities Softbal, American Football en Basketbal, gewoon omdat het kan. Daar komt dan nog een aantal keer per week fitness bij, en potjes voetbal buiten de competitie om. Wordt er verloren (met wat dan ook), dan heb ik een kamergenoot die voor pampus op zijn bed ligt. Wordt er gewonnen, dan is Michael 's avonds op stap om het te vieren. In beide gevallen resulteert dit in een overtuigende overwinning voor mij: goede nachtrust!

Sport stopt niet op het moment dat je stopt met sporten. Sport is een levensfilosofie.

Michael eet geen ontbijt, maar neemt wel dagelijks een protein-shake. We verkopen dat soort dingen ook in Nederland, maar in de VS lijkt het wel alsof iedereen het drinkt. Michael's voorkeur ligt bij de chocolade-shake, die volgens de verpakking maarliefst 1000 caloriën per beker bevat, allemaal om de spiermassa te vergroten. Waar je in Nederland nog net aan Gatorade-sportdrank kan komen, is er in de Amerikaanse supermarkt een geheel gangpad gewijd aan sportdrank: 1001 verschillende formules om de spieren zo goed mogelijk bij te staan vóór, gedurende of na een work-out. Ik heb een aantal van deze overprijste drankjes geprobeerd, en kan concluderen dat deze suiker- en calorie-bommen er niet echt voor hebben gezorgd dat ik nu opeens een gespierde hulk ben. En tja, de waarheid is dat Michael dat ook nog niet echt is.

Sport is overal; er hoeft maar een klein stukje grasveld te zijn, of het wordt bevolkt door een groepje mensen die in weer zijn met Frisbees (opvallend genoeg is dat een serieuze sport hier, al ben ik nog steeds niet in staat om zonder te lachen langs serieus gooiende 'frisbee-ers' te lopen). Op het voetbalveld lopen de verschillende sporten door elkaar heen; honkbal, american football, athletiek.. want de interesse in voetbal is schrikbarend laag. Ik ben al in meerdere winkels vierkant uitgelachen nadat ik vroeg of ze toevallig ook voetbalschoenen verkochten; ik ben blij dat ik die mensen heb kunnen opvrolijken met mijn rare Europese voorkeuren, en nog blijer dat ik op internet mooie zwarte adidasschoentjes op de kop hebben kunnen tikken.

En daar is dan ook mijn aandeel in al dat sportgeweld: bijna alle Europese uitwisselingstudenten houden van voetbal (surprise), en we hebben ons eigen intramural-team opgezet. Afgelopen donderdag hebben we onze eerste wedstrijd al gemist, maar laten we het er maar op houden dat we de rest van de wedstrijden gewoon winnen (dat moeten we ook wel uitstralen, want Michael maakt onderdeel uit van ons team, en hij eist niets minder dan 110% inzet). Donderdagavond om 10 uur 's avonds lokale tijd is het zover, de wedstrijd der wedstrijden, natuurlijk live te volgen via de livestream op deze website. Over en uit, tot volgende week.



(Vrijwel geen enkele Amerikaan weet wat Squash is, want zij hebben hun eigen versie van het spel genaamd Racquetball. Toch is er een squash-baan, die al veelvuldig gebruikt is door de Europeanen)


(Vrijwel iedereen heeft hier een eigen beeldscherm; het is per slot van rekening sporten op zijn Amerikaans)



Volleybalveld & Zwembad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten