zaterdag 11 augustus 2012

Zorgen om (n)iets

Weken, maanden, jaren zelfs heb ik erop gewacht, maar nu komt het eindelijk écht dichterbij. Maandag is het namelijk tijd om op het vliegtuig te stappen naar New York en later St. Louis. Bij de vele afscheidsgesprekken die ik de laatste tijd heb gevoerd werd wel duidelijk dat ik zeker niet de enige ben die zich zorgen maakt over de reis. Voor iedereen die vreest dat ik als het michelin-mannetje terugkom, of voor de mensen die denken dat ik überhaupt niet levend terugkeer, een poging om wat van die zorgen weg te nemen!
 
1. De Mythe van het Dikworden
Ja, 60 procent van de Amerikanen heeft overgewicht. Dr. Phil, Oprah en First Lady Michelle Obama kletsen niet uit hun nek als ze zeggen dat de situatie onder Amerikaanse kinderen schrikbarend is. Ja, het eten op de campus in St. Louis ziet er op het eerste oog redelijk fast-food-achtig uit (o.a. Mexican Food, American Burgers, Grill Restaurant, Chinese Food). Misschien is het eigenlijk niet zo gek dat zoveel vrienden, familieleden en verre kennissen het me als een feit vertellen dat ik in december als een gezellige dikkerd weer terugkeer naar Nederland.

Een paar kilootjes erbij zou geen probleem zijn, maar nee, dikworden is niet echt mijn ding. Ondergewicht is een groter probleem geweest dan het tegenovergestelde: hoeveel potten Ben en Jerry's ik ook eet, hoeveel BigMacs ik ook verorber, aankomen lukt gewoonweg niet. De Groninger Studentenjaren (ingevuld met bier, patat en m&m's) laten dat wel zien. Sporten kun je trouwens doen in overvloed in St. Louis, dus qua beweging moet het goedkomen. En uiteraard zijn er ook gezondere etensopties op de campus: wat dacht je van de SLU Salad Bars of een vegetarisch restaurant? Oké, toegegeven, er is maar een kleine kans dat ik me daar aan zal wagen (sorry mam), maar als de burgers, wraps en pizza's me echt de neus uitkomen...

2. De Wapenjungle die Amerika/St. Louis heet
Ja, er hebben onlangs weer twee verschrikkelijke schietincidenten plaatsgevonden in de Verenigde Staten. Ja, het is raar dat de Batman schietpartij en de recente aanslag op een Sikh tempel mede mogelijk werden gemaakt door de alombekende wapenwetten in Amerika. Vrijwel iedere Amerikaan kan aan een wapen komen, wat wordt gepromoot als het recht op zelfverdediging.


Ja, het lijkt alsof er ongelooflijk veel mafkezen in de VS rondlopen die eerst een aantal mensen neerschieten om daarna zichzelf van het leven te beroven. Echter, het is dan ook een gigantisch land, dus laten we het in perspectief zetten. Bovendien vindt vrijwel al het Amerikaanse nieuws zijn weg wel naar Nederland., terwijl soortgelijke verhalen in andere landen onbesproken blijven.


Ja, St. Louis heeft een aantal buurten waar (heel) veel criminaliteit plaatsvindt (uhum:  http://blogs.riverfronttimes.com/dailyrft/2010/11/st_louis_named_most_dangerous_city_2010.php). Gelukkig staat de St. Louis campus als erg veilig bekend door zijn eigen politiekorps (!) en eigen alarmnummer. Mochten er mensen zijn die zich zorgen maken over een misstap van mijn kant, wees gerust: als non-immigrant kan ik niet legaal aan een wapen komen.

Het is afwachten hoe het allemaal loopt, vooral qua veiligheid, maar er zorgen over maken heeft sowieso weinig zin. Ik ga me weer bezighouden met andere zorgen: wat moet in de koffer, en wat niet?


Hopelijk kan ik de volgende keer een sfeerimpressie van New York geven!
Emile

1 opmerking: